فراخوان مسابقه معماری و شهرسازی ایران 1404 "با موضوع خانه، محله، شهر"

 مقدمه:
 در سند چشم‌انداز بيست ساله‌ نظام جمهوري اسلامي، آمده است: ایران، جهان شهري است فرهنگي،‌ دانش بنيان با هويت اصيل ايراني و اسلامي، زيبا،‌ مقاوم،‌ مرفه‌ و معيار در دنياي اسلام. بر همين اساس، در افق 1404، ایران به عنوان يك جهان شهر فرهنگي مطرح شده است. اين تعريف، بر اهميت هنر معماری و شهرسازی به عنوان تجسمی برخاسته از متن تمدن و فرهنگ ایران اسلامی، تا رسیدن به جریانی موثر و هم شأن انقلاب اسلامی تاکید دارد.
توجه بيشتر به عناصر غير‌مادي معماري و شهرسازي چون زيبايي‌شناسي و پاسخگويي به نيازهاي عام مردم چون آرامش، احساس امنيت، احترام اجتماعي، حقوق فردي شهروندان و نيازهاي خاص‌تر چون هنر و فرهنگ، و البته توسعه‌ امكانات لازم و بسترسازي براي گسترش فرهنگ عمومي از ويژگي‌هاي اين ديدگاه است.
 

بر این اساس خانه آرمانشهر حوزه هنری با همکاری نهادها و سازمانهای ذیربط اقدام به برگزاری مسابقه معماری و شهرسازی ایران 1404 "با موضوع خانه، محله، شهر" مي نمايد.
اهداف:
1- بيان تصورات و ايده هاي معماران و شهرسازان از جايگاه مطلوب فضاهاي مختلف معماري ايران اسلامي در سال 1404
2- خلق طرح هايي جديد و روزآمد با توجه به اقتضاعات امروز و ارزشهاي محتوايي معماري اسلامي ايران در سال 1404
3- کمک به بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی اسلامی در غالب هويت بخشي به سيماي شهر و روستاي ايران اسلامي
4- توجه و پرداختن به ارزشها، تعمیق فرهنگ معنویت و تعمیم هنر، فرهنگ و تمدن اسلامی در حوزه معماري و شهرسازي
5-  تجسم عینی بالندگی، هوش، دانش و فرهنگ ایرانی در قالب مدنیت، تمدن شهر و روستا در سال 1404
6- شناخت و ترويج جوانب حكمي و معیارهای زیباشناسی و توجه به عناصر بصري موجود در نمادهاي ايراني ـ اسلامي و تناسب چهره فیزیکی شهر با هویت اسلامی
7-  تحول الگوی ساخت ساختمانها به سوی بهره گیری از مصالح تجدید پذیر در راستاي صرفه جويي مصرف انرژي
8- کمک به رسانیدن اندیشه، تفکر و تمدن اسلامی به جایگاهی متناسب و نیز دست یافتن به هویتی مستقل در هنر و معماری در انقلاب اسلامی

شيوه داوري مسابقه: با توجه به اينكه موضوعات مسابقه از زاويه شكلي و ساختاري با يكديگر تفاوت دارند، امتيازاتي براساس معيارهاي تخصصي هر گروه و زيرگروه مشخص خواهد شد. هيات داوران آثار رسيده در موضوعات را بصورت جداگانه امتيازدهي نموده و سپس در مرحله آخر در مجموعه به بالاترين امتيازات در صورت عبور از حد نصاب جوايزي ارائه خواهد شد. به اين شيوه آثار گروه هاي مختلف با يكديگر مقايسه نشده و هر گروه و زيرگروه به صورت جداگانه و با معيارهاي همان گروه ارزيابي و امتياز دهي خواهد شد.همچنین در بخش مطالعات مکتوب (پایان نامه، کتاب، مقاله) به صورت جداگانه بررسی و سپس با لحاظ معیارها و ضرایبی امتیاز دهی خواهد شد.

موضوعات مسابقه ( بخش طراحی و بخش مطالعات مکتوب ) :
اين مسابقه در 2 بخش طراحی معماری و مطالعات مکتوب (پایان نامه،کتب،مقالات) ارائه خواهد شد . موضوعات بصورت كل در سه گروه خانه، محله، شهر قابل تقسيم مي باشند.

گروه خانه:
1- خانه هاي مسكوني
2- مجتمع هاي مسكوني و اقامتي

گروه محله:
1- مسجد
2- مدرسه
3- بازارچه
4- كتابخانه و خانه فرهنگ

گروه شهر:
1- معابر و ميادين
2- بيمارستان
3- دانشگاه
4- فرهنگسرا
5- پاركها و فضاي سبز
6- مجتمع تجاري و بازار

توضیح: شرکت کنندگان می بایستی هر یک به دلخواه سایتی را برای طراحی انتخاب نمایند که شناخت مطلوبی از فرهنگ و اقلیم آن منطقه داشته باشند.لذا پیشنهاد می شود این سایت درون محله ، منطقه یا شهر محل سکونت خود انتخاب گردد . همچنین لازم است مدارک مناسبی جهت معرفی سایت ، اقلیم و فرهنگ ویژه آن منطقه تهیه و ضمیمه گردد.

جوايز مسابقه:
جوايز اين مسابقه در هر 2 بخش طراحی و مطالعات نظری (پایان نامه،کتب،مقالات) ارائه خواهد شد. همچنين با توجه به استقبال و اعلام آمادگي نهادها و وزارتخانه هاي مختلف، اين جوايز براساس اعلام بعدي در بخشها و گروهاي مختلف به صورت جداگانه افزايش خواهد يافت.

بخش طراحی:
اثر اول: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 100،000،000  ریال
اثر دوم: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 50،000،000 ریال
اثر سوم: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 30،000،000 ریال
اثر چهارم ـ دهم: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 5،000،000 ریال

بخش مطالعات نظری :
اثر اول: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 30،000،000  ریال
اثر دوم: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 20،000،000  ریال
اثر سوم: تنديس مسابقه و لوح تقدير به همراه 10،000،000 ریال

هیئت داوران:
هیئت داوران از که از اساتید دانشگاهی های تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی و سوره می باشند، متعاقباً  به اطلاع خواهد رسید.

تقویم  مسابقه:
-  آخرین مهلت ارسال آثار:  10 اردیبهشت 1390
-  زمان برپایی نمایشگاه:  پایان اردیبهشت 1390

نحوه ارائه مدارک:
الف ) بخش طراحی و معماری :
 - مدارك مورد نياز جهت شركت در مسابقه شامل: ارائه طرح حداكثر در پنج شيت A2، ماکت طرح (اختیاری)، شرح کانسپت در يك برگ A4 و دفترچه معرفی سایت A4 شامل ( سایت پلان با مقیاس 1:500 ، توضیحات پبرامون شرایط اقلیمی موثر در طراحی ، توضیحات پیرامون شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه ، توضیحات پبرامون نحوه تاثیر گذاری عوامل یاد شده در روند طراحی )
 ارائه کلیه مدارک خواسته شده بر روی لوح فشرده می باشد، که شرح هريك از موارد در ذيل آمده است.
- موارد مورد نياز جهت ارائه در شيت هاي 2 A به شرح ذیل:
الف) پلان ها، نماها و مقاطع مورد نیاز کلی طرح
ب) نقشه ها، نماها و مقاطع مورد نیاز و سایر اطلاعات
ج) جزئیات اجرایی و مواد و مصالح به کار رفته در طرح (اختياري)
د) تصاوير سه بعدي داخلي و خارجي
-  ماکت طرح (اختیاری):
- لوح فشرده: كليه مدارك خواسته شده بايستي بر روي يك CD يا DVD نيز ذخيره وهمراه ساير مدارك ارسال گردد كه شامل موارد زير مي شود :
1) تصاوير سه بعدي با فرمت JPG در ابعاد حداقل 1240*1754 و حداكثر 2480*3500
2) نقشه هاي كامل فضا ها و سايت پلان به مقياس دلخواه و سايت پلان به مقياس 1:200 با فرمت DWF يا DWG .
3) كانسپت طرح با فرمت DOC

ب ) بخش مطالعات مکتوب :
1-    هر  مقاله بايد روي كاغذ سفيد بدون آرم و در ابعاد 29*21 سانتيمتر و با حفظ 5/2 سانتيمتر حاشيه از هر طرف و فاصله خطوط 5/1 سانتيمتر و به صورت كامپيوتري با نرم افزار office 2000 يا بالاتر با فونت Nazanin در اندازه فونت 12  تهيه شود . و ارسال ديسكت عاري از ويروس كامپيوتري حاوي  مقاله،  پس از پذيرفته شدن مقاله ضروري است .
2-    هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر 3 اثر ارسال نماید.
3-    حقوق معنوی آثار ارسالی میبایست کاملا متعلق به شرکت کننده باشد و هرگونه عواقب قضایی ناشی از چاپ و انتشار آثار توسط برگزار کننده مسابقه ، برعهده شرکت کننده خواهد بود .
4-    مقالات با رعایت اصول مقاله نویسی علمی (ارائه فهرست، چکیده، مقدمه، طرح موضوع، بحث و نتیجه گیری، ارجاع درون متن و فهرست منابع) ارائه گردد.
5-    مقاله نبايد قبلاً در هيچكدام از مجلات ،  نشريات ،  همايش ها و نشست هاي علمي و يا سايت هاي اينترنتي ارائه شده باشد .
6-    شرکت کنندگان در بخش پایان نامه می بایست 2 نسخه کامل و در بخش کتاب 3 جلد از کتاب خود را ارسال نمایند .

ادامه نوشته

برميگردم ...

سلام حدودا ۶ ماهه نا منظم وبلاگ  آپديت مي كنم خودمم يه جورايي عذاب وجدان گرفتم - البته مشغول كارهاي ديگه ايي بودم كه مجالي براي نوشتن رو زايل كرده بود اما به هر حال از تمامي دوستاني كه كامنت گذاشتين و جوياي احوال شدين ممنونم و همچنين يه عذرخواهي از خوانندگان هفتگي كه با مطالب تكراري روبرو مي شوند . اما  برمي گردم  و پر بارتر ...

سمینار رابطه توده و فضا در بافت های مسکونی

 

سمینار سیری در معماری دوران تحول در ایران

 

انجمن علمی معماری دانشگاه خیام مشهد برگزار میکند:


زمان 10 خرداد 88 از ساعت 14 الی 18
مکان :قاسم آباد فلاحی 1 دانشگاه خیام
جهت ثبت نام به انجمن علمی دانشگاه خود مراجعه فرمائید
یا با انجمن علمی دانشگاه خیام تماس بگیرید:
09370326557
09368895530

وقتی معمار صارمی اغتشاش می آفریند!!!

چند روز پيش كه داشتم وب گردي مي كردم به وبلاگ ديد هفتم سر زدم و مطلبي با عنوان وقتي يك معمار به حداقل ها بسنده ميكند ... برخوردم كه در نقد برج بلور تبريز بسيار صحيح نوشته بود البته نگارنده تنها نگاه تعامل شهري اين بنا با بافت اطراف خود را به لحاظ كالبدي مشاهده كردم و با سخن دكتر صارمي به فكر فرو رفتم كه چرا در ايران از معماري خوب حمايتي صورت نمي گيرد ؟؟؟

برج بلور تبريز


و آنگاه جواب خود را يافتم هنگامي كه به ياد پروژه شگفت انگيزه شركت او ( تجير ! اين نام را به خاطر بسپاريد ! ) در ميدان شهدا مشهد افتادم و به ياد لوبياي سحر آميز ورودي بنا كه مرا به ياد لكه گذاري هاي فرآيند طراحي معماري هايم مي اندازد و آنگاه پاسخ خود و دكتر صارمي را يافتم : دكتر جان چون حمايتي صورت نمي گيرد بايد بد - زشت و ناهماهنگ ساخت كه حمايت ها دو چندان شودو پروژه های دولتی دوصد چندان !         آقای دکتر  یادآوری این شعر نیز شاید جوابی دیگر باشد :

معمار همان است که از عشق بنا ساخت    باقی همه طراحی غفلت بود و هندسه درد

مطالب پیشین :    پرش ناگزیر به جهان مدرن از نگاه علي اكبر صارمي

روستای پلکانی کنگ مشهد

کنگ يکي از روستاهاي زيبا و ييلاقي دهستان شانديز است که به شکل پلکاني در دامنه کوه بينالود استقرار يافته است. قدمت اين روستا، به پيش از اسلام مربوط است. گورستان قديمي روستا، مسجد، تکيه‌ها و رباط شاه عباسي از تاريخ کهن آن حکايت دارد. در سفرنامه «چالز ادوارد» در مرد اين روستا آمده است:
«از جاغرق، از تپه‌ها عبور کرديم به کنگ رسيديم. اين دهکده نزديک 9 ميل در شمال غرب جاغرق واقع شده است. 200 خانوار در آن زندگي مي‌کردند. ارتفاع دهکده 1605 متر بود. در يک باغ سيب اردو زديم. اين ناحيه تقريباً خشک‌ترين قطعه از مسيرمان را تشکيل مي‌داد. جاغرق هواي بسيار مرطوبي داشت دست به هر چيزي که مي‌زديم خيس بود و...»

 

پی نوشت : کنگ در لغت دو معنادارد : پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و در دگر معنا از آن به عنوان دژی مستحکم تعبیر شده است

کامران عدل در بزرگداشت روز م ع م ا ر 1388 مشهد

 

همايش روز معمار امسال مهمان شهر مشهد ( دانشگاه آزاد ) بودم همايش 3 ساعته كه به قول برگزار كنندگان يك همايش غيرانتفاعي ( دانشجويي ) بود و هزينه اين همايش را دانشجويان ساپورت كرده اند . دكتر ايرج اعتصام (استاد مدعو دانشگاه كاليفرنيا در بركلي – امريكا - مدير گروه آموزشي شهرسازي دانشگاه تهران ... * ) مهمان ويژه همايش روز معمار بود كه در پايان همايش نيز از او تقدير شد و همچنين دكتر سوادكوهي و دكتر بمانيان (مدير گروه مديريت پروژه دانشكده هنر و معماری دانشگاه تربيت مدرس ) و دکتر فرح خبیب از ديگر سخنرانان همايش بودند . همايش متاسفانه بيشتر به عنوان يك جشن روز معمار برنامه ريزي شده بود به طوري كه مجري همايش بالغ بر نصف زمان همايش را به سخن پراكني و تعريف و تمجيد از مقام معمار پرداخت و آنجا كه سخن استادان بود زمان كوتاه و موضوع هاي سخنراني گسسته و نا هماهنگ ... و نگارنده مدام افسوس اين فرصت را خوردم كه چطور به دكتر اعتصام كه مجالي 10 دقيقه ايي داده شد زمان بيشتري اختصاص نيافت و بخش هاي جنبي همايش زمان هاي چند ده دقيقه ايي  !!!

عكس اول : دكتر اعتصام در حال سخنراني

اما پي نوشت اين پست كه من را وادار به نوشتن درباره او كرد ؛ كارگاه عكاسي معماري كامران عدل بود ، كامران عدلي كه با عكاسي از پروژه هاي مطرح در مجلاتي معماري در ذهنم خوانا بود و با اشتياق به ديدن و آشنايي با تفكراتش در كارگاه شركت كردم . عدل هنرمندي و نويسنده ايي ( نوشته ي او با عنوان   http://www.kamranadle.com/article/mch.htm معماري شهين و مهين را مطالعه كنيد )دوست داشتني است و شخصيتي راديكالي داشت . او كارگاه را به شيوه غير رسمي شروع كرد و با يك دادخواهي از معمار و عكاس و انتقاد از معماري بي هويت كارگاه شروع كرد و ديالوگ هاي او مملوع از اهانت هاي روشنفكرانه بود كه با هتاكي هاي انگليسي معابانه آميخته شده بود . استاد عدل پر جنب جوش بود و كنجكاو و كارگاه را با پخش cd  هاي عكس هاي خودش و دوستانش ادامه داد و سپس به معرفي كارهاي مختلفش كه به سفارش بنياد جهاني آقا خان گرفته شده بود پرداخت و ما معماراني كه عكاس خوب نخواهيم شد ( به گفته خودش ) سوالات منتقادانه و گاه ناآگاهانه خود را مطرح ساختيم و او زيركانه پاسخ هاي اسكونتي به ما مي داد و گاه هم به يادش مي آمد كه ما آمديم كه بياموزيم !

 (( کامران عدل در سايت خود اينگونه خود را معرفي مي كند : در 1320 متولد شدم و تحصيلات ابتدايي را تهران و بخشي از تحصيلات متوسطه را در تهران و بخشي را در فرانسه ادامه دادم و داراي ديپلم هنرستان صنعتي عکاسي از فرانسه هستم . ))

عمراه با دوستان و كامران عدل به پارك كوهسنگي ( معمار : پاسبان حضرت ) رفتيم و شكار عكس از عدل  الهه يگانه

 وي پس از اخذ ديپلم هنرستان، در بزرگ‌ترين مجموعه‌ي لابوراتوراهاي ظهور و چاپ عکس اروپا به‌نام هامل (Hamele) مشغول به‌کار شد و در بخش چاپ عکس‌هاي بزرگ متري به‌کار پرداخت . ولي اين حرفه، روحيه‌ي جستجوگر او را راضي نکرد و سرانجام به‌دعوت سازمان راديوتله ويزيون ملي ايران، که به‌تازگي تأسيس شده بود، در 1347 به‌تهران آمد و مدير گروه عکاسي سازمان شد

 كامران عدل مدعي است كه : در دوران خدمتش در تله‌ويزيون ملي ايران، در تمام زمينه هاي عکاسي فعاليت داشته و بنيان گذار عکاسي نوين خبري، عکاسي نوين صحنه (تله ويزيوني، تأتر، سينما و جشن هنر شيراز)، عکاسي نوين معماري و اجتماعي است !  از 1358، همکاري خود را با بنياد فرهنگي آقاخان، که به‌تازگي تأسيس شده بود آغاز کرد و به‌عنوان عکاس هيئت داوران جايزه‌ي معماري آقاخان و همچنين عکاسي از شهرهاي مختلف جهان اسلام، فعاليت کرد. اين همکاري، همچنان ادامه دارد.

 کامران عدل در زمينه‌ي فرهنگي و هنري نيز فعاليت‌هاي چشم‌گيري دارد که آخرين آنها نمايشگاه چيدمان باغ ايراني اوست در باغ کاخ سعدآباد (فروردين 1384). است كه نگاه منتقدانه و آشكار او به معماري و شهرسازي امروز قابل تحسين است . عدل با عكس هايش سخن مي گويد و مي نويسد و وب سايت هاي او علاقه مندان را ساعتها خيره به نمايشگر به انتظار مي گذارد و سفري مجازي را از شرق آسيا تا جنوب آمريكا به بازديد كننده نمايش مي دهد

 وب سايت هاي او :                                                http://www.kamranadle.com/index1.htm

 http://www.iranmoa.com

http://www.iranjoa.com

http://www.iranjoart.com

http://www.iranjop.com

 

 

 

همایش تحليل معماري معاصر ايتاليا

یک اتفاق تازه ؛ مسابقه عكاسي معماري دانشجويان خيام

پل های تاريخی اصفهان در معرض خطر جدی، خشکسالی آفت سی و سه پل

اصفهان - خبرگزاری مهر: يک کارشناس مسائل تاريخی اصفهان گفت: تجربه نشان داده خشکسالی و خشکی رودخانه زاينده رود به پايه های پلهای تاريخی سی و سه پل و پل خواجو آسيب وارد می کند.
محمد حسين رياحی در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان افزود: مصالح به کار رفته در پلهای تاريخی اصفهان به گونه ای است که اين بناها در مقابل رطوبت ايستادگی نمايد و به همين دليل همواره آب طلب می کنند.

وی ادامه داد: چنانچه استمرار آب در طول قرون گذشته هيچ آسيبی به اين پلها نرسانده و به طور کلی بافت پلها سازگاری و همزيستی مطلوبی با آب دارند.

رياحی با اشاره به مواد ساروجی به کار رفته در پلهای تاريخی اظهار داشت: اکنون کسانی که در ترميم پلهای تاريخی هستند نيز به اين مسئله اعتراف می کنند که مواد به کار رفته در پلهای تاريخی اصفهان از جنسی است که وجود آب نمی تواند آسيبی به پايه های پل برساند اما بی آبی برای آنها مضر است.

اين عضو مرکز پژوهش مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان با اشاره به اينکه سی و سه پل و پل خواجو پيش از انقلاب اسلامی محل تردد و عبور مرور خودروها بوده و از مقاومت بالايی برخوردار است، گفت: آسيبهای وارده بر پيکره اين پلهای باستانی مربوط به دوره خشکسالی است و در اين دوره آسيب بشتر از ساير دوره هاست.

رياحی پيرامون معماری اين پلهای تاريخی نيز خاطر نشان کرد: به روايت از مردم در سال ۱۳۳۳ اصفهان شاهد بارش يک ماهه بود که اين امر سبب شد اکثر ساختمانهای اطراف زاينده رود ويران و تخريب شود اما پايه های اين پلها حتی در مقابل اين بارشها نيز هيچ آسيبی نديد.

وی ابراز اميدواری کرد: بارشهای جوی به گونه ای ادامه يابند که زاينده رود مانند گذشته پرخروش شود و به حفاظت از پلها نيز کمک شود.

منبع عكس :  www.jamejamonline.ir


 اديتور :زاينده رود بي آب هويت ۳۳ پل و پل حواجو  را مخدوش كرده است و پياده روي هاي لذت انگيز خط سبز زاينده رود را كسالت بار و بي روح كرده است !!!

برگزاری دهمین دوره کارگاه آموزشی معماری معاصر ایران

به نقل از وبلاگ محمد حامد : دوره دهم معماری معاصر ایران با موضوع «طراحی معماری معاصر ایران» بر اساس الگوهای معماری ایران در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و بدین وسیله دعوت می‌شود که در روز افتتاحیه کارگاه مصادف با هفته معمار، روز سه‌شنبه اول اردیبهشت 1388 در اتاق کنفرانس خانه هنرمندان شرکت فرمایید.

کارگاه معماری معاصر ایران در مسیر شناخت معماری ایران از سال 1379 فعالیت‌های خود را در قالب کارگاه‌های آموزشی و پژوهش آغاز کرده است. هدف این کارگاه، آموزش و پژوهش در مسیر دستیابی نظری و عملی به معماری معاصر ایران است؛ آن معماری که همزمان سه ویژگی «معماری بودن» «معاصر بودن» و «ایرانی بودن» را دارا باشد.

کارگاه معماری معاصر ایران بر «آگاهی» به عنوان اصلی‌ترین پایه دستیابی به «معماری معاصر ایران» تأکید دارد. آگاهی از منظر گروه کارگاه معماری معاصر ایران، مجموعه دانش سرزمینی، تاریخی و فرهنگی و دانش جهانی و معاصر مرتبط با معماری را در بر می‌گیرد و از این رو، شناخت معماری تاریخی ایران (معماری پیش از سال 1300) به عنوان یکی از سرمایه‌های کسب آگاهی مورد توجه ویژه می‌باشد.

در راستای تحقق این هدف، از سال 1379 تاکنون، 9 دوره کارگاه آموزشی برگزار شده است. در سه دوره اول کارگاه‌ها شناخت معماری ایران با تکیه بر بناها و شهرهای کشور ارائه شد و در سه دوره دوم برای تعریف و تحقق معماری معاصر ایران کوشش گردید و سه دوره اخیر نسبت معماری مدرن با معماری ایران و شناخت معماری ایران در چارچوب فرهنگ ایران (در مقایسه با موسیقی ایران) محتوای کارگاه‌ها را تشکیل داده‌‌اند. علاوه بر این 9 دوره که به صورت کارگاه‌های دوماهه و هشت جلسه‌ای در تهران برگزار گردیده، کارگاه‌های یک‌روزه نیز در سایر شهرها همچون کاشان، تبریز، شیراز و اصفهان برگزار شده است.

کارگاه دهم به طور مشخص به «طراحی الگویی معماری معاصر بر اساس 
الگوهای معماری ایران» اختصاص دارد.

هر دوره کارگاه از 8 نشست 4‌ساعته تشکیل و طی 8 هفته، روزهای سه‌شنبه از ساعت 9 الی 13، برگزار می‌شود. در هر نشست یک سخنرانی و به همراه نمایش فیلم و اسلاید ارائه خواهد شد و مرتبط با موضوع و برنامه آن جلسه، فرصت کافی برای پرسش و پاسخ و ارائه آثار شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است. به علاوه در طی 8 جلسه، از معماران و شهرسازان معاصر به منظور سخنرانی و ارائه آثار خود، دعوت به عمل خواهد آمد.

کارگاه معماری معاصر ایران یک تشکل خصوصی غیر انتفاعی است و هزینه‌های برگزاری آن از طریق ثبت نام شرکت‌کنندگان تأمین می‌شود. 35% هزینه دریافتی در هر دوره به مکان برگزاری کارگاه، و هزینه‌های جاری آن، 25% برای خدمات و تهیه‌کنندگان کارگاه و 40% نیز برای تهیه وتدوین کتاب و مستندسازی فرایند هر کارگاه اختصاص می‌یابد1. در این دوره هزینه برای هر شرکت‌کننده مبلغ هشتاد هزارتومان در نظر گرفته شده و حداکثر تعداد شرکت‌کنندگان، چهل نفر می‌باشد. شرکت در جلسه افتتاحیه آزاد است و نیاز به ثبت نام نمی‌باشد.

با احترام

محمدرضا حائری 
 

  • محل برگزاری كارگاه: خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، خانه هنرمندان ایران، اتاق كنفرانس
  • لطفاً جهت كسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه تماس بگیرید.

دبیرخانه: خیابان سهروردی شمالی ـ اندیشه یک غربی ـ پلاک 51 ـ واحد یک غربی

دومین همایش کشوری روز معمار 88

دومین همایش دانشجویی روز معمار در ۳ اردیبهشت برگزار می شود . این همایش یکروزه با همت انجمن های علمی دانشکده های معماری مشهد و سازماندهی اتحادیه پژوهشی انجمن علمی معماری به میزبانی دانشگاه آزاد مشهد برنامه ریزی شده است که جهت ثبت نام به دفاتر انجمن علمی معماری دانشگاه های استان مراجعه کنید :

آدرس دبیرخانه مرکزی:مشهد -قاسم آباد - بلوار امامیه -خیابان استاد یوسفی -دانشگاه آزاد اسلامی مشهد-دانشکده هنرو معماری ساختمان شماره دو  تلفن : ۰۹۱۵۵۰۳۱۸۶۴


پی نوشت : متاسفانه ۱ هفته مانده به تاریخ ۳ اردیبهشت سکوت جامعه های مهندسین مشاور استانها هنوز نشکسته و هیچ تلاشی برای ثبت روز مشخص یا حداقل برگزاری مراسم در این روز بلاتکلیف نکرده اند و عجیب است این فضای خالی را دانشجویان معماری بدون حمایت  NGO ها پرکرده اند .

نمايشگاه معماري وين در تبريز گشايش يافت

 

به نقل از آرونا : نمايشگاه معماري وين در قرن 19 و 20 روزيکشنبه ۱۶ فروردين در گالري معاونت فرهنگي هنري شهرداري تبريز گشايش يافت.

اين نمايشگاه با هدف تعميق روابط فرهنگي و سياسي ايران و اتريش و تلاش براي گسترش مناسبات فرهنگي تهران - وين برپا شده است.
در نمايشگاه معماري وين در تبريز 50 قطعه عکس از آثار معماري وين متشکل از ساختمانها، بناهاي تاريخي و اماکن شناخته شده در تبريز به نمايش گذاشته شده است.
وين به عنوان دهمين شهر تاريخي درجهان به لحاظ معماري در رديف ممتازترين شهرهاي دنيا به شمار مي رود.
اين نمايشگاه براي نخستين بار در کشور برگزار مي شود و براساس اظهارات وابسته فرهنگي سفارت اتريش در ايران قرار است پس از تبريز در ساير شهرهاي کشور نيز برگزار شود.

محصولات Cobiax گامي ديگر در تكنولوژي سازه

 

بی شک بر معماران امروزین ثابت شده است که عدم آشنایی آنها با فناوری های روز صنعت ساختمان می تواند آنها را از چرخه بازار ساختمان خارج کند و طراحی ها کم کم به سوی طراحی های ماسونری که ما به گذشتان ملقب می کنیم پیش رود .

یکی از مصالح نوین که چندین وقت است توسط شرکت های ایرانی از بازار سوءیس وارد ایران شده است کوبیاکس می باشدکه در انعطاف پذیری در معماری و کاهش آلاینده هایی چون CO2 موثر است. فناوري كوبياكس با فراهم سازي امكان اجراي يك دال بتني يكپارچه در دهانه هاي بزرگ( دهانه هايي تا ۱۸ متر ) بدون استفاده از تير ؛ موجب صرفه جويي در مصالح و كاهش هزينه هاي ساخت و وزن سازه مي گردد.

اطلاعات بيشتر را از اين سايت مطالعه كنيد : http://www.cobiax.com

نمایندگی کوبیاکس در ایران : شركت مشاور ابنيه مقاوم پارسه info@amparse.com

هنر چيدمان یا Installation art

به نقل از هفته نامه چلچراغ :

ژانر- كنتپري ري آرت( Contemporary Art ) با هنر معاصر در دهه 70 به وجود آمد ، اما ريشه هاي آن به دهه ها قبل و آثاركساني همچون مارسل دوشامپ – كرت شويترز بر ميگردد. اين دو نفر كساني بودند كه اولين چيدمان هاي هنري را انجام دادند. بعد از آنها و در دهه 60 هنرمندان ديگري در قالب كانسپتچوال آرت اقدام به خلق آثاري كردند كه بعد ها در ژانر اينستاليشن يا هنر چيدمان قرار گرفت. جالب است بدانيد كه در دهه 50 در ژاپن هنرمنداني اقدام به خلق آثاري كرده بودند كه به سادگي در اين ژانر جاي گرفت.

I try to find a place for things that don’t have a place.”

به هر حال هنر چيدمان با اينستاليشن تعاريف بسيار زيادي دارد كه به طور مثال مي توانيد تعاريف زير را بخوانيد.

هنر چيدمان يا Installation art استفاده  كردن از عناصر مختلف است براي بيان تجربه هنرمند از فضايي مشخص . موادي كه در چيدمان استفاده مي شوند، شامل طيف وسيعي هستند : ازمواد و اشياي زندگي روزمره و طبيعت تا رسانه هاي جديد نظير ويديو ، صدا ،پرفورمانس ( هنر اجرا ) ، كامپيوتر و حتي اينترنت. هنر چيدمان لزوما در گالري هاي هنري اجرا نمي شود ، بلكه ممكن است در هر فضاي عمومي يا شخصي اجرا شود. بعض از چيدمان ها فقط براي فضاي خاصي طراحي شده اند .

 

سبك هاي استفاده شده در هنر چيدمان بسيار متنوع هستند ؛ از انتزاعي ( آبستره ) گرفته تا روايي ، از سياسي تا صرفا نظري ، اثري موقتي يا ماندگار. نامگذاري اين سبك هنري در دهه 1970 بود ، ولي پيشروان آن متعلق به اوايل قرن بيستم بودند . در اواخر دهه 1910 جلوه هايي از هنر چيدمان در آثار هنرمنداني كه مي خواستند فراتر از قرارداد هاي مرسوم هنر نقاشي و مجسمه سازي بروند ديده مي شود.  اين افراد معتقد بودند هنر هاي زيبا بايد با معماري در آميخته شود.

 اينستاليشن آرت ازلحاظ كاربرد وعمل بخش وسيعي ازهنرمعاصرجهاني را دربرميگيرد.اين شيوه هنري از ايده (نمايشگاه ) يا نمايش برگرفته شده است. اينستاليشن عبارتي است مختلط كه از تاريخ هاي چندگانه اي تشكيل شده است و شامل معماري – پر فورمنس آرت ( هنر اجرا ) – چيدمان و بسياري از روش هاي براي بهم پيوستن روش هاي ديگر در هنر معاصر مي شود. اينستاليشن به معنايي كه ما هم اكنون مي شناسيم از سال 1960 با برپايي نمايشگاه هاي جفت وجور كاري ( Assemblage  ) و نمايشگاه هاي هنر محيطي به كار رفت . از خصوصيات اينستاليشن ، فعال سازي يك محيط با يك مفهوم يا يك مفهوم با برخورد هاي ظاهرا هنري است كه باعث مي شد اثر معنا و مفهوم و ارزش هنري پيدا كند . در سال 1989 – گالري واحد 7 – لندن به هنر اينستاليشن اختصاص يافت و زمينه ساز تاسيس موزه اينستاليشن گرديد .


پی نوشت : این وب سایت برای آشنایی بیشتر شما با این هنر می تواند مفید باشد : http://www.thecontemporary.org

دومين كنفرانس طراحي و معماري داخلي تبريز

دومین کنفرانس طراحي و معماري با هدف قرار دادن موضوع طراحی و معماری داخلی فضاهای مسکونی در چهارشنبه و پنج شنبه ۳۰- ۳۱ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸ برگزار مي شود و از تمامي  کارشناسان و متخصصان مرتبط کليه واحدهاي صنعتي و دانشگاهي - دانشجويان رشته‌هاي مهندسي معماري, مهندسي طراحی صنعتی، گرافیک، فرش، نقاشی، مجسمه سازی، چوب و صنایع چوبی، پارچه و سایر گرایش های مرتبط دعوت مي شود تا ۱۵ اسفند چكيده مقالات خود را به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

محور هاي دومين كنفرانس با رویکرد فضاهای مسکونی به شرح زير مطرح شده است:


- مبانی، اصول و تاریخ معماری داخلی

- هویت و فرهنگ ایرانی در معماری داخلی

- نیاز هارمونی در فضاهای داخلی

- خلاقیت و نوآوری در طراحی داخلی

- سازماندهی در معماری داخلی سنتی

و ...

اطلاعات بيشتر را از سايت http://www.cid2009.com بخوانيد.

معماری معاصر ایران در گردهمايي مهندسان معمار خراسان

پيش بيني : یکی از همین همایش های ... مذکور در مطلب پست پيشين ؛  در مشهد در آستانه برگزاری است به تاریخ برگزاری و موضوع کلان این همایش یک روزه توجه کنید تا پیش آ پیش از نحوه برگزاری و سرانجام آن با خبر شوید  :

اولین گردهمایی تخصصی مهندسان معمار »

 
انجمن صنفی مهندسان معمار خراسان رضوی با همکاری کمیته تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران و سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار می کند :
 
موضوع گردهمایی : معماری معاصر ایران
سخنرانان : آقای دکتر وحید قبادیان ، آقای دکتر علی اکبر صارمی ، آقای مهندس امیر بانی مسعود
زمان : چهارشنبه :30/11/87 - ساعت 8 صبح تا 18
 
ثبت نام :
واریز مبلغ 500.000 ریال(پانصد هزار ريال) به حساب شماره 2-6668888 بانک پاسارگاد شعبه بلوار سجاد به نام انجمن صنفی مهندسان معمار و تحویل فیش واریزی به دبیرخانه گردهمایی و دریافت رسید ثبت نام
 
و ...
 
علاقه مندان و به خصوص دانشجویان اعضای انجمن علمی ها و دانشجویان سال آخر می توانند با تخفیف ۴۰ درصدی در این همایش شرکت کنند اطلاعات بیشتر را از اینجا ... مطالعه کنید

روز معمار تنها روز نامشخص تقویم 1388

 

سوم اردیبهشت امسال ، پس از برگزاري مراسم هاي متعدد روز معمار ( يا به روايتي معماري ) زمزمه هايي شنيده شد از اينكه روز سوم ارديبهشت از اين پس روز معمار نخواهد بود و به درخواست فريدون رضوي‌کيا، رييس بنياد علمى پژوهشى معمارى و شهرسازى ايران با توجه به اينكه نامگذارى روز سوم ارديبهشت‌ماه به‌عنوان روز ملى کارآفرينى توسط هيأت دولت شده است ، ثبت روز مذکور که مصادف با بزرگداشت شيخ بهايى است، به‌عنوان روز ملى معمار منتفى است و به‌گفته‌ى او با پيگيري‌هاى حوزه معاونت شهرسازى و معمارى وزارت مسکن و نظر مساعد و تأييد نهايى مقام عالى وزارت، 24 بهمن ماه، سالروز وفات قوام‌الدين شيرازى معمار برجسته‌ى ايرانى به‌عنوان روز ملى معمار به شوراى عالى انقلاب فرهنگى پيشنهاد شده و به‌زودى به‌صورت رسمى اعلام خواهد شد .

اما با گذشت ۹ ماه از تاريخ درج اين خبر همجنان روز معمار نا مشخص و يك بام دو هوا است . و به نظر نگارنده تنها عامل بي توجهي به اين روز مهم ، نبود انجمن ها و سازمان هاي غير دولتي موثر در حوزه معماري است چرا كه اگر به جاي برگزاري مراسم هايي با هزينه هاي هنگفت و تبليغات هزينه بر براي برگزاري يك همايش به اصطلاح علمي يا برخي كارگاه هاي آموزشي كه بيشتر شباهت به پارتي هاي روشنفكرانه معماران با صرف نسكافه و و هدر دادن بيشترين زمان همايش در زمان هاي استراحت ؛ در سال ۸۷ مي توانستند با صدور بيانيه هاي متعدد و پيگيري هاي زياد ، سرنوشت اين روز را مشخص کنند كه منجر به توجه مسؤولان و جامعه ، به حرفه‌ى معمارى و جايگاه آن شود و با برگزاري مراسم هاي هاي متعدد گامي در فرهنگ سازي جايگاه معمار و معماري بر دارند و اين مقام تنزل يافته معمار در جامعه ۳۰ ساله انقلاب ۵۷ را ارتقا دهند .

منبع عكس : http://www.arch.blogfa.com اديت :A&S&I team

اما علي رغم اينكه امروز ۲۴ بهمن ۸۷ است همچنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي از اعلام اين روز در مقام معمار سكوت كرده است و آشكار نيست كه دبيرکل ستاد بزرگداشت روز معمار و هفته معمارى ( فريدون رضوي‌کيا ) چگونه و در چه بازه زماني هماهنگي‌هاى لازم را با وزارت علوم تحقيقات و فناورى،سازمان مرکزى دانشگاه آزاد اسلامى،سازمان نظام مهندسى و... جهت تخصيص بودجه و برگزاري مراسم هاي متعدد را انجام خواهد داد !

كلام آخر اينكه اميد است؛ سرنوشت اين روز در تقويم سال ۱۳۸۸ به زودي مشخص شود و اين روز به مانند بعضي از ايام تقويم هجري قمري داراي روايتي دو گانه نشود و كليه سازمان هاي مرتبط بتوانند با برنامه ريزي مشخص در برگزاري منظم اين روز والا همت گمارند . و نگارنده در اين برهه و در فضاي ترديد و يقين ۲۴ بهمن ماه بزرگداشت قوام‌الدين زين‌الدين شيرازى، معمار برجسته ايرانى را به تمامي دانشجويان معماري ، اساتيد و مهندسان معمار و شهرساز تبريك مي گويم .


پي نوشت : قوام‌الدين زين‌الدين شيرازى، معمار برجسته ايرانى، در شيراز متولد شده و در سال 818 هجرى قمرى به‌دستورگوهرشاد بيگم، همسر شاهرخ ميرزا شروع به ساخت مسجد گوهرشاد در شهر مشهد مي‌كند. بناى مسجد مذکور در سال 821 هجرى قمرى به پايان رسيده و قوام‌الدين شيرازى در سال 841 هجرى قمرى دارفانى را وداع مي‌گويد.
مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس، مدرسه غياثيه خرگرد، بقعه تربت جام، مقبره الغ بيگ فرزند شاهرخ در سمرقند و مسجد گوهرشاد در هرات از آثار معمارى اين هنرمند ايرانى است
.

فرآیند طراحی معماری سوالی پر جواب !

 

دكتر رنجبر

در دي ماه 87 در كارگاه آموزشي دانشگاه فردوسي مشهد شركت كردم كه به عنوان يكي از برنامه هاي جنبي همايش پرديب بود ؛ كه شايد كارگاه دكتر اسلامي و دكتر رنجبر يگانه برنامه ي اين همايش ( كه چندان سازمان يافته وعلمي از لحاظ سطح مقالات  ارائه شده نبود و گاها نامرتبط با موضوع اصلي همايش يعني مباني نظري معماري) بود ؛ انديشه هاي دكتر اسلامي در فرآيند طراحي بسيار منطبق با جهت گيري هاي اساتيدي است كه طراحي معماري هاي آكادميك را فرصتي براي نمايش خلاقيت بدون محدوديت مي دانند هر چند در توضيحات بعدي او به كمك تصاويري از نحوه آموزش خود كه منطبق با شيوه ي انگليسي دانشگاهي چون بيرمنگام بود نشان داد كه اين خلاقيت چندان هم افسار گسيخته نخواهد بود و با ايده ي اصلي و حفظ كانسپت ؛ اتود اوليه در سايت قرار مي گيرد و به كمك عملكرد و برنامه فيزيكي و … تغييراتي در آن اعمال مي شود و در اين روند غير خطي ( كل به جز و جز به كل ) هر ابزاري ( به خصوص كامپيوتر ) كه مكمل و پيشرفت دهنده طرح باشد به كار گرفته مي شود .

دكتر اسلامي و دكتر رنجبر

 اين استاد دانشكده هنرهاي زيبا تهران در شيوه ي آموزشي خود نشان مي داد كه گفته ي پيتر آيزنمن را قبول دارد كه خلاقيت يعني خطر كردن اما از انديشه هاي او اينگونه برداشت مي شد كه خلاقيت به اين معنا در فرآيند طراحي تا پيش از قرار گيري كليه عملكرد در فضاها مي باشد چرا که در اين روند سامانه هاي مختلفي بر آن تاثير مي گذارد و ايده اوليه دچار تغييرات بنيادين شود. او در نهايت سيستم پيشنهادي خود را اينگونه بيان كرد : 

 كارفرما – رفتار-برنامه فيزيكي – چيدمان – دياگرام ( ريخت شناسي ، بافت ، رنگ ) – ساخت شناسي  - اكولوژي و ...

 اما سوالي كه بي جواب ماند اين بود كه اين سامانه آيا پاسحگو هردو محيط خواهد بود؟  يعني فرآيند طراحي معماري در دانشگاه ها در نهايت بايد الگويي شود براي انجام پروژه در بازار كار ؛ يا فرآيند طراحي معماري در دانشكده هاي معماري منقطع از شيوه ارائه در دفاتر مهندسين مشاور است و سرنوشت چگونگي توليد خلاقيت در اين وادي چه مي شود ؟؟؟

 اما در ادامه بي ارتباط ندانستم گزيده ايي ازمصاحبه پيتر آيزنمن با يو تونگ ليو كه در فصلنامه آبادي بهار 86 چاپ شده است در اين پست بازخواني كنم و قضاوت نهايي و طرح پرسش را از نگاه شما بدانم :

 مصاحبه كننده از ايزنمن درباره اينكه چطور در فرآيند طراحي از رايانه استفاده كنيم و اينكه چطور با كمك ان به خلاقيت برسيم سوال ميكند ؟ ليو مي گويد كه برخي به رايانه همچون ابزاري براي برانگيختن ايده هاي نو در طراحي نگاه مي كنند و از ديد برخي ديگر ، رايانه فقط وسيله ايي نو براي طراحي است . آيا رايانه با خلاقيت رابطه دارد ؟ 

پاسخ ايزنمن : خوب ، اول از همه اينكه رايانه يك وسيله است و مي تواند درهاي زيادي را به سوي خلاقيت باز كند . اما شما بايد در آغاز ايده اي داشته باشيد. به عبارت ديگر فرض كنيم كه ميخواهيد فضايي طراحي كنيد. نخست بايد ايده اين طرح را داشته باشيد ، رايانه اين ايده را براي شما به وجود نمي آورد . رايانه فقط بر اساس تاكتيك هاي شما كار مي كند . شما بايد بتوانيد كليت طرح را با سرعت زيادي بكشيد. بايد ايدوگرامي بر روي كاغذ داشته باشيد . رايانه براي اين كار كند است.

 ليو : آيا هيچ وقت (( در طي طراحي ))  رايانه كمك كرد تا به چيزي برسيد ؟

 آيزنمن : بله ، هميشه .تفاوت رايانه و طرح دستي اين است كه طرح آنچه را كه شما ميدانيد ارائه مي كند . اما اگر ايده هايتان را به رايانه بدهيد ، امكان هايي را به شما نشان مي دهد كه تا پيش از آن ، آنها را نمي شناختيد. اينكه من رايانه را دوست دارم به اين دليل است كه چيزهايي را نشان ميدهد كه من هرگز نمي توانستم بدانم و يا حدس بزنم ؛ چون به اندازه كافي رياضي ، هندسه و محاسبه نمي دانم. اما رايانه اين اعمال تركيبي را براي شما انجام دهد.

 ليو : خلاقيت براي شما به چه معناست ؟ و چطور بايد به آن رسيد ؟

 آيزنمن : خلاقيت چيزي است شبيه الهام . با اين وجود شيوه رسيدن به آن را مي توان ياد گرفت كه داشتن 3 چيز است : تمركز ، روشنمند بودن و اشتياق .  من هميشه به اين جمله پيكاسو باور دارم كه : من هميشه نخستين ايدهايم را به دور مي ريزم .

هميشه نخستين ايده هاي شما ، آسانترين ها هستند و لازم است بر رويشان كار بيشتري انجام دهيد. خلاقيت براي من ، داشتن تمايل و تمركز براي كار بر روي چيزي است كه فكر مي كنيد خلاقانه است (( در حاليكه نيست )) تا بر رويش كار كنيد و آن را به چيزي واقعا خلاقانه و گاه به چيزي كه آن را نمي دانيد يا دوستش نداريد تبديل كنيد . خلاقيت براي من شروع كردن از هيچ است.

فراخوان همایش دانشجویی معماری،انرژی و تکنولوژی

به نقل از آرونا :  دانشگاه جامع علمی _ کاربردی واحد استان یزد با همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی ساختمان و شهرسازی یزد (انجمن علمی قلم)برگزار می کند :

همایش دانشجویی معماری،انرژی و تکنولوژی

محورهای همایش:

- بحران انرژی و راهکارها

- انواع و نحوه استفاده از انرژی های نو

- معماری سنتی و تجربیات گذشته در حل معضل انرژی

- معماری پایدار و تکنولوژی امروز

برنامه های همایش:

- کارگاه آموزشی با عنوان \" صرفه جویی انرژی و کاربرد انرژی های نو در معماری\" با
حضور جناب آقای دکتر آیت اللهی همراه با ارائه گواهی نامه

- ارائه مقالات برگزیده دانشجویی

- نمایشگاه آثار دانشجویی

- نمایشگاه مصالح،تاسیسات وتکنولوژی های نوین ساختمانی

- مسابقه اسکیس

شرایط پذیرش مقاله:

- رعایت استاندارد مقاله (WORD 2003-FONT ZAR- SIZE 14) قطع A4و حداکثر 15 صفحه

- مقاله مرتبط ا محورهای همایش

- ارسال چکیده و اصل مقاله به همراه لوح فشرده حداکثر تا تاریخ 1387/11/25

زمان برگزاری:29 و30 بهمن ماه 1387

محل برگزاری:یزد-خیابان شهید مطهری- پارک علم و فن آوری اقبال

دبیرخانه:یزد- بلوار شهید منتظر قائم- کوچه شهید نصیری – مرکز آموزش علمی – کاربردی
مسکن و شهرسازی

تلفن:6236002-0351

از کلیه دانشجویان و شرکت های مصالح و تاسیسات و … دعوت می شود جهت نمایش آثار و
محصولات خود در نمایشگاه با شماره تلفن دبیرخانه و یا آقای رفیعی (09131561904)تماس
حاصل نمایند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد


پی نوشت : از اين همايش فشرده تر (mp3) تا حالا نديده بودم  چكيده و اصل مقاله رو تا 5 روز قبل از برگزاري همايش دريافت مي كنند و 4 روز بعد هم برگزاري همايش !!!

پرش ناگزیر به جهان مدرن از نگاه علي اكبر صارمي

منبع پوستر : آرونا

دکتر علی اکبر صارمی چهره ایی شناخته شده در عرصه معماری ایران است و شایدقسمتی از شهرتش  از درجه دكتري معماري از دانشگاه پنسيلوانيا (تحت راهنمايي معمار شهير «لويي كان») باشد اما عمده خوانا شدنش در معماری معاصر  ؛ پروژه هاي محدود اما شاخص او در فضاهاي شهري است كه جنجال هاي بسياري نيز آفريده است .با بررسي دو اثر كلان استاد صارمي يعني پروژه تالار شهر كرمانشاه (سال ۱۳۷۷)، و ميدان شهداي مشهد (سال ۱۳۸۳) چالش ها آغاز مي شود و شايد اوج اين نقد ها در مجموعه نشست هايي باعنوان «معرفي و نقد معماري امروز» به اهتمام جامعه مهندسان معمار ايران در۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ بود . جلسه ايي كه صارمي محاكمه شد براي انديشه هاي حقير شده و شايد مباني ها و تئوري هاي اكسپاير شده ي لويي كاني .

هر چند اين معمار سالخورده، همواره سعي دارد كه پيچيدگي و ابهام و بعضا تضادها را در محتواي خلاقيت خود، به عنوان جوهره اصلي آثار خود لحاظ كند، ولي آنچه در نگاه كلي به مجموعه بناهاي طراحي شده توسط وي مي توان برداشت كرد، نه پيچيدگي و نه ابهام و نه حتي تضاد است؛۱ بلكه تجربه ايي بي زمينه در فرم ساختماني است كه استدلال هاي ضعيف براي آن مطرح مي شود.

با توجه به پروژه هاي ضعيف اخير وي علي الخصوص مجموعه ميدان شهداي مشهد و تالار شهر كرمانشاه كه داراي مشكلات اساسي در زمينه نظري و هويتي است چگونه است كه اين پروژه هاي نا متجانس همچنان بدون اصلاح در حال تكميل شدن است؟  

منتقدان معتقدند شيشه عمر معماري دكتر صارمي به طرزي دردناك آماج سنگ هاي كهنگي و تخليه تئوريك قرار گرفته است . و آخرين پروژه علي اكبر صارمي - مجموعه ميدان شهداي مشهد - كه در رقابت مربوطه به مقام اول رسيده و جواد بنكدار نيز با صارمي در طراحي آن همكاري داشته است، نه تنها در حد و اندازه هاي يك موفقيت معمارانه كسب شده توسط يك معمار ۶۱ ساله نيست، بلكه شايد بتوان آن را آغازي بر پايان دكتر علي اكبر صارمي دانست .۱

اما اين معمار از نسل دوم معماران بعد از سال ۱۳۰۰ ؛ مهمان سی و یک اُمین نشست نقد فضای شهری در سال ۱۳۸۷ است و شايد جرقه هاي جديدي در ذهن او زده شده باشد و شايد انديشه هاي او در اين جلسه باز هم به چالش كشيده شود .


۱. در حاشيه برگزاري جلسه دوم از سلسله جلسات نقد جامعه مهندسان معمار - روزنامه همشهري - پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۴۱۷

هویت اجباری از نوع اغتشاش کالبدی !

          

معرفی طرح از زبان طراحان و انتشار در وبلاگ سولیگلی : مرکز خرید مهستان پروژه ای است که با مشارکت سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران و شرکت مها بنای شهر در حسن آباد کرج همجوار با پارک نبوت احداث شده است

برای طراحی این مرکز خرید ضمن انجام مطالعات گسترده بر روی میراث معماری ایران بسیاری از مراکز خرید معروف دنیا نیز مورد بررسی قرار گرفته است علاوه بر این از دستاوردهای مراکز خرید برخی از کشورهای توسعه یافته بعضی از کشورهای حاشه خلیج فارس و مراکز خرید احداث شده داخل کشور از ادوار گذشه تا کنون در موقعیت های جغرافیایی مختلف از طریق بازدیدهای صورت گرفته بهره گیری شده است .

برای طراحی مرکز خرید مهستان مبانی متعددی مد نظر قرار گرفته است که مهمترین ان تاکید بر مقوله هویت این پروژه بوده است .به نحوی که توسط هر نظاره گر مطلع ایرانی و یا خارجی تعلق وپیدایش و پیشینه تاریخی فرهنگی ان به این مرز و بوم به سهولت قابل تشخیص باشد .

به راستی اگر جامعه معماری ایران نیازمند اینگونه هویت بخشی های ضد معمارانه است بهتر است حرکت معماری معاصر را تعالی بخش و با اطمینان فرض کنیم ! چرا که اینگونه به نظر می آید که مسئولین مرتبط ، قلب تپنده معماری ایران را به معمارانی سپرده اند که با سیمای شهر ها خوش گذرانی های ... می کنند . فكر مي كنم كه مركز خريد مهستان كرج پس از مركز خريد صادقيه تهران جز، بهترين كانديد ها براي زرشك برنزين معماري معاصر ايران باشند !

همراه با مصالح نوین در معماری ؛ بتن عبور دهنده نور

بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد و ...

دانلود ...

پي نوشت : دوستاني ايميل زده بودند تا اگر مطلبي در باب مصالح نوين دارم ارائه دهم كه متاسفانه با توجه به مشغله هاي زياد اين چند ماه وبلاگ را دير به روز كردم اما به زودي مطالبي در اين باب خواهم نوشت يا به مدد آرشيو دوستان پاور پوينت هايي انتشار خواهم داد.

با تشكر از ناصر شاه حسینی و مجتبی اصغری

دومين همايش زلزله و مقاوم سازي ساختمان

قرار گرفتن ايران در كمربند زلزله خيزي و احاطه شدن آن توسط صفحات تكتونيكي،كشورمان را جزو كشورهاي لرزه خيز قرار داده است.در سال هاي اخير پيشرفت تكنولوژي و ايجاد روش هاي نوين ساخت توانسته تا حدود زيادي تلفات ناشي از اين بلاي طبيعي را كاهش دهد.
دانشمندان و محققان قدم هاي بزرگي در جهت شناخت اين نيروي عظيم طبيعت و راه هاي مقابله با آن برداشته اند. جوامعي كه از اين امر بهره جسته و روش هاي نوين در ساخت و ساز و مقاوم سازي ساختمان ها را سرلوحه كار خويش قرار داده اند به طور چشمگيري توانسته اند خسارت هاي همه جانبه ناشي از زلزله را كنترل نمايند.
در همين راستا دانشگاه آزاد اسلامي واحد بهبهان به منظور آشنايي با آخرين دستاوردهاي محققان و ايجاد زمينه تبادل اطلاعات متخصصان زلزله كشور،دومين همايش زلزله و مقاوم سازي ساختمان را برگزار مي نمايد و به گرمي پذيراي دانشمندان،دانش پژوهان،استيد،مهندسان و دانشجويان عزيز در زمينه هاي مرتبط مي باشد.

اطلاعات بیشتر :  http://ersbh.ir

 

دومین همایش فناوری های بومی ایران

دومین همایش فناوری های بومی ایران با همکاری انجمن فناوری های بومی ایران و گروه فناوری معماری دانشگاه علم و صنعت ؛ ۲۹ و ۳۰ ارديبهشت برگزار مي شود و اهداف زير را مد نظر دارد :

بومي كردن فناوري هاي نوين

به روز نمودن فناوري هاي بومي ايران

شناخت دانشگاهي فناوري هاي سنتي ايران

ايجاد تكنولوژي هاي مدرن بر مبناي فناوري هاي بومي ايران

آخرين فرصت ارسال چكيده مقالات : ۱۳۸۷.۱۰.۲۰

آخرين فرصت ارسال مقاله كامل : ۱۳۸۷.۱۲.۱۰

دبيرخانه همايش : تهران - ميدان رسالت - خيابان هنگام - خيابان دانشگاه علم و صنعت ايران - دانشكده معماري و شهرسازي  تلفن : ۷۷۲۴۰۳۸۷

همراه با پژوهشگران معماری ایران ؛ جهانشاه پاکزاد

 

دکتر جهانشاه پاکزاد رو نمی شود با این چند سطر معرفی کرد اما رزومه معتبر او مجالی نمی دهد که نگفت و نخوانید را بیان کنید . شاید به جرات بتوان گفت : اگر جامعه آکادمیک معماری وشهرسازی اساتیدی چون او بسیار داشت وضعیت آموزش معماری در درجات بالاتری قرار می گرفت .

سوابق تحصیلی
دکترای مهندسی شهرسازی (طراحی شهری) - دانشگاه هانور، آلمان
کارشناسی ارشد پیوسته معماری/شهرسازی (طراحی شهری) - دانشگاه هانور، آلمان
دیپلم ریاضی متوسطه - دبیرستان بیسمارک هانور، آلمان
رساله ها:
علل تغییر ساختار شهرهای سنتی ایران به شهر سرمایه­داری، برای اخذ درجه دکترای طراحی شهری، دانشگاه هانور، آلمان.
مشکلات شهر و شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، برای اخذ درجه کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هانور، آلمان.

سوابق کاری
 1386- طرح تفصیلی حوزه­ی میانی شرقی شهر مشهد، مهندسین مشاور آرمانشهر
1386- طراحی شهری خیابان مدائن تهران، مهندسین مشاور نقش محیط
1384- طراحی شهری ساحل رودخانه تجن ساری، مهندسین مشاور نقش محیط
1380- طراحی شهری و طراحی 850 واحد مسکونی در شهرک میدان تیر تبریز، مهندسین مشاور دکتر پاکزاد و همکاران
1376- تهیه نقشه­های فاز اجرایی شهرک کوثر، مهندسین مشاور دکتر پاکزاد و همکاران
1376-1375- طراحی شهری و طراحی 850 واحد مسکونی شهرک کوثر در سوهانک تهران،  مهندسین مشاور دکتر پاکزاد و همکاران
1375-1374- طراحی شهری و طراحی 5000 واحد مسکونی برای شهرک ناز کرج، مهندسین مشاور دکتر پاکزاد و همکاران
1380- طراحی شهری مرکز شهر بابلسر،  مهندسین مشاور نقش محیط
1372- طرح آماده­سازی اراضی سیلک کاشان (638 هکتار)، مهندسین مشاور پاتیاو
1372- طرح آماده­سازی شهرک سام و زال در قشم (90 هکتار)، مهندسین مشاور آهون
1371- طرح آماده­سازی در پارس­آباد مغان (39 هکتار)، مهندسین مشاور شباک
1371- طرح آماده­سازی اراضی در شهر گرمی دشت مغان (80 هکتار)، مهندسین مشاور شباک
1371- طرح آماده­سازی اراضی شمال بیله­سوار دشت مغان (86هکتار)، مهندسین مشاور شباک
1368-1367- مجتمع مسکونی کرکوند فولاد مبارکه (28 هکتار)، مهندسین مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1367-1366- طرح آماده ­سازی اراضی شهرک شهید مدنی همدان (342 هکتار)، مهندسین مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1366- طرح آماده ­سازی اراضی شهرک المهدی مهدیشهر (7/6 هکتار)، مهندسین مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1366- طرح آماده ­سازی اراضی شرق شاهرود (50 کیلومتر)، مهندسین مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1364- طرح آماده ­سازی اراضی مسکونی زعفرانیه 2 تبریز (82 هکتار)، مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1358-1357- طراحی فاز یک و دو شهرک جمهوری اسلامی ایران (دو هزار واحد مایار)، مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1357- طراحی فاز یک و دو محوطه مجتمع مسکونی نیروی هوایی در شیراز، مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1356- طراحی فاز یک و دو شهرک شوش تهران (ریما)، مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1356- طراحی فاز یک و دو مجتمع مسکونی کارمندان برق منطقه­ای اصفهان، مهندسین مشاور فن و هنر (سورفاس سابق)
1368- طرح بازسازی، توسعه و تکمیل شهر رفیع در دشت آزادگان، دفتر فنی آموزشی پژوهشی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی
1366- طرح بازسازی، توسعه و تکمیل روستای ابوحمیظه در دشت آزادگان، دفتر فنی آموزشی پژوهشی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی
طرح توسعه و تکمیل شهر بستان (بازسازی مناطق جنگی)، دفتر فنی آموزشی پژوهشی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی
1363-1362- طرح جامع و تفصیلی شهرک کارکنان مجتمع فولاد مبارکه (اراضی کرکوند)، دفتر فنی آموزشی پژوهشی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی
1360-1359- مکان­یابی و طراحی اردوگاه­ها جهت اسکان موقت مهاجرین جنگی در نجف­آباد، اصفهان، آباده، نطنز، راوند، قمصر، نائین، بروجن، بنیاد امور مهاجرین جنگی
1358-1357- طراحی محوطه­های شهرک­های شهید فکوری، شهید چمران و پارچین (تهران)، شرکت جرج کلهر ـ موباگ انترناشنال
1357-1356- طرح جامع شهر سمنان، مهندسین مشاور طرح و پژوهش
1357-1356- طرح جامع و تفصیلی شهر لنگرود، مهندسین مشاور طرح و پژوهش
1357-1356- طرح جامع و تفصیلی شهر لاهیجان، مهندسین مشاور طرح و پژوهش
1357-1356- طرح تفصیلی شهر رشت، مهندسین مشاور طرح و پژوهش
1355-1354- طرح جامع محله لانگ دررورنه (بوخوم)، شرکت راینهاردهسه در آلمان
1355-1354- طرح بهسازی شهر وردن، شرکت راینهاردهسه در آلمان
1355-1354- مجتمع مسکونی گاربسن (هانور)، شرکت راینهاردهسه در آلمان
عضو هیأت علمی دانشکده معماری وشهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

زمینه تخصصی
تألیفات: طرح های پژوهشی
1386- تدوين شرح خدمات طراحي شهري در مقياس طرح­هاي شهري، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن
جایگاه طراحی شهری در نظام برنامه­ریزی شهری ایران در همکاری با مهندسین مشاور شارمند برای وزارت مسکن و شهرسازی (دفتر مطالعاتی و تحقیقاتی)
تدوین اصول و ضوابط طراحی فضاهای شهری برای وزارت مسکن و شهرسازی (دفتر مطالعاتی وتحقیقاتی)
1384-1382- ساماندهي ايستگاه­هاي اتوبوس شهري، سازمان شهرداري­هاي كشور
اثاثه (مبلمان) شهری در ایران برای وزارت مسکن و شهرسازی (دفتر مطالعات و تحقیقات)
 
تألیفات و ترجمه ها: کتاب ها
پاکزاد، جهانشاه (آماده چاپ).تاریخ شهر ایران تا قرن نوزدهم.
پاکزاد، جهانشاه (آماده چاپ). تاریخ شهر اروپا تا انقلاب صنعتی.
پاکزاد، جهانشاه (زیر چاپ). سیر اندیشه­ها در شهرسازی (جلد دوم)، انتشارات شهر های جدید.
پاکزاد، جهانشاه (1386). مجموعه مقالات در باب مفاهیم معماری و طراحی شهری. انتشارات شهیدی.
پاکزاد، جهانشاه (1386). مجموعه مقالات در باب طراحی شهری. انتشارات شهیدی.
پاکزاد، جهانشاه (1386). سیر اندیشه­ها در شهرسازی (جلد اول)، انتشارات شهر های جدید.
پاکزاد، جهانشاه (1385). مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، انتشارات شهیدی.
پاکزاد، جهانشاه (1383). راهنمای طراحی فضاهای شهری، انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی.
پاکزاد، جهانشاه (1384). سرعت 30 (30 Tempo)، مترجم: جهانشاه پاکزاد، انتشارات سازمان شهرداریها.
گروتر، یورگن (1375). زیباشناختی در معماری، مترجم: جهانشاه پاکزاد، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
پاکزاد، جهانشاه (1374). معماری برای نوجوانان، شهررومی ، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پاکزاد، جهانشاه (1371). معماری برای نوجوانان، اهرام مصر، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
تألیفات: جزوه های درسی
تاریخ شهر در مغرب زمین تا انقلاب صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی.
تاریخ شهر در مشرق زمین (ایران)، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی.
سیر اندیشه­ها در شهرسازی نوین، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی.
مبانی طراحی فضاهای شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی.

و ...

 
 

آرشيتكت نظام عامري ؛ يگانه شاگرد ايراني فرانك لويد رايت

 

مدتي پيش كه داشتم درباره ي استاد فرانك  لويد رايت و كارهايش( البته به غير از خانه ي ابشار و روبي! ) تحقيق مي كردم كه مواجه شدم با كتاب هاي الكترونيكي گوگل كه در صفحات گوناگوني ازآن نظام عامري در كنار لويد رايت نام برده شده بود . متحير شدم كه اين طراح موزه پول در ايران از شاگردان و بهتر بگويم از همكاران رايت بوده است! و در چندين پروژه او را چون در عراق و  انگلیس ... همراهي كرده است .

مهندس عامري تحصيلاتش را در دانشگاه كنت آمريكا رها كرد و در مدرسه رايت پذيرفته شد وپس از گذراندن دوره فوق ليسانس به ايران بازگشت و دفتر مهندسين مشاور نظام عامري كمونه و خسروي را تاسيس كرد وپروژه هايي چون بيمارستان پارس ، موزه پول ، دانشگاه پيام نور تهران و بسيار منازل مسكوني ديگر را نيز مي توان از پروژه هاي او برشمرد. عامري 82 ساله دير زماني است در سكوت خبري به سر مي برد و شايسته است كه از سوي انجمن هاي فعال معماري آكادميك و ... از توانمندي هاي او بهره مند شوند و زندگي معمارانه او را مورد تقدير قرار دهند ؛  هر چند نظام گسيخته تر از آموزه ها و مباني استادش طراحي كرده است.

همایش بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری

 

اولین همایش بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری - ۲۰ و ۲۱  - آذرماه ۱۳۸۷ توسط شرکت عمران و بهسازی ایران با همکاری دستگاههای دولتی، عمومی و بخش خصوصی در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

 اهداف همايش

رتقاء دانش مديريت شهري در بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري

انتقال تجارب و ايجاد فضاي گفتگوي في مابين دستگاه هاي متولي ذيربط

دستيابي به راهكارهاي اجرايي جهت تحقق طرح ها و برنامه هاي بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري

محورهاي همايش :

 - بررسي تجارب بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده كشور

 - بررسي تجارب موفق بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده در جهان ( با اولويت شرايط مشابه ايران )

 - آسيب شناسي و ارائه راهكارهاي فراسوي بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري از قبيل

ثبتي ، حقوقي ، قانوني ، مالكيت ، اجتماعي – فرهنگي و ....

 - بررسي شيوه هاي توانمند سازي و مشاركت مالكين ، ساكنين ، صاحبان حقوق و سرمايه گذاران در بافت ها

- بررسي شيوه هاي تامين منابع جهت بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده

 - بررسي ضرورت تشكيل و تبيين نقش نهادهاي غيردولتي محلي ، منطقه اي و ملي

 - بررسي و تبيين نقش دستگاههاي مرتبط در بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده

-حفظ هویت شهری در امر بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری

 

اطلاعات بيشتر را از سايت http://nosazi87.um.ac.ir  جستجو كنيد ...

 

معماري مسجد جامع عتیق شیراز ...

  بنای اولیه این مسجد را به عمرلیس صفاری ( قرن سوم ) نسبت می دهند . این مسجد به نام های جامع ، عتیق ، مسجد جمعه ، مسجد آدینه ، مسجد جامع نیز نامیده می شود و قدیمی ترین مسجد جامع ای است که در فارس بنا شده است .

 مسجد بنایی رفیع و مجلل و حجره ها و شبستان های متعدد دارد که بعضی از قسمت های آن دو طبقه بوده و در خارج هم میدان ها و ساختمان هایی برای اقامت مسافرین و چاپاران داشته است . مسجد علاوه بر محل نماز و وعظ و خطابه ، مدرسه هم بوده و بسیاری از علما و عرفا ، در آن به تدریس مشغول و طلاب زیادی در حجرات آن تحصیل می کردند .

 صحن مسجد از سنگ های مرمر مفروش شده و هر شب به وسیله جویی که از وسط آن می گذشت حوض های آنرا پر و صحن را می شستند . در هر دالان آن سنگ آبی بوده که مردم هنگام ورود از آن آب می نوشیدند . یکی از سنگ آب ها اکنون در جلوی در ورودی موزه پارس نگه داری می شود .

  سردر شمالی مهمترین قسمت مسجد است که امروز آن را دوازده امام می نامند ، زیرا ضمن تعمیرات انجام شده ، اسامی دوازده امام را در چهار کتیبه روی کاشی نوشته و در جرزهای طرفین این صحن نسب کرده اند .  

مسجد درزمان اتابکان و همچنین در زمان صفویه مورد تعمیر کلی قرار گرفته است. در وسط این مسجد عمارت مکعب شکلی است که آن را خدای خانه و یا دارالمصحف می نامند و در قرن هشتم به وسیله شاه شیخ ابواسحاق اینجو ، پادشاه فارس ساخته شده است .

 اهمیت این بنا علاوه بر معماری و سبک ساختمان آن به شکل کعبه است که در لبه بالای آن دور تا دور نگاشته شده است . کتیبه را از سنگ بیرون آورده و میان آنرا با کاشی پر کرده اند . مسجد جامع عتیق اکنون یکی از مساجد مهم شیراز است که علاوه بر این که خرابی های آن مرمت شده ، شبستان بزرگ و مجللی نیز در آن احداث شده است .


مطلب كامل را در ادامه مطلب ... مطالعه كنيد

ادامه نوشته

روند تحول فضاهای شهری در هفدهمین جلسه زیبایی شناسی شهر .

 

منبع : آرونا